Biedriem

VSK Noskrien twitter
VSK Noskrien Facebook profils

Polar M400 HR
Ūdensizturīgs GPS pulsometrs ikdienas treniņiem un sportiskiem sasniegumiem.
EUR 189.00

Pirmā maratona gaidās

Visticamāk, ka pēc maratona skriešana būs tā apnikusi, ka vairs par to domāt negribēsies, tamdēļ jāuzklabina pirms tam. Galu galā – ko tur par sacensībām man būs teikt – skrēju, mocījos, skrēju, mocījos un varbūt beigās bezspēkā iekritu Daugavā. Viss.

Redz’, bija saulaina Apņemšanās diena un tamdēļ pieteicos maratonam. Protams, ar piebildi, ja Dievs dos veselību, jo kā ta’ bez tās. Pirmie 42 km savos nu jau 42 gados. Simboliski, vai ne?! Es labi atceros visus tos ‘garos’ skrējienus, kur jau pusmaratona beigas ir skarbas mocības. Nu labi, kā būs – būs, citi uz Valmieru skrien aiz ne ko darīt.

Saulainā apņemšanās diena

Savā ziņā maratons un 42 gadi varbūt ir tikai starpposms jeb treniņš. Varbūt esat dzirdējuši par Ironman triatlonu? Un gada lielākais notikums tajā ir Kona. Ir tik iedvesmojoši skatīties Konas finišu (jūtūbē), kur arī 80-gadīgi vecīši finišē. Padsmit stundas trasē! Maratons pēc peldes un 180 km velo-posma. Bāc, es arī gribu savos 80 gados Konā finišēt! Nu maratons ir pēdējā sastāvdaļa. Kaut kad jau jāsāk trenēties, vai ne?!

Man liekas, maratonu noskriet ir izaicinājums ne tajos 42 km, bet treniņā – ja pieiet no Rozes skatu punkta, ka nedēļā jānoskrien vismaz 2x plānotās distances garums, tas ir vismaz 84 km nedēļā. Pieteikšanās dienā Noskrien profila statistika man rādīja ‘vidēji 24km nedēļā’ – tātad nopietni jāmaina sava dzīve! Katru nedēļu ap 8 stundām tikai skrienot.

Ir gan vēl viena problēma. LRM ir sacensības. Reiz skrēju sacensības ‘vienkārši lai noskrietu’ – ļoti jocīgi, nesaprotu, kā to var citi, man tur ir tikai ķeramie un ķērāji. Un tā radās otrs maratona izaicinājums – noskriet pirmo maratonu ātri. Kas ir ātri, tas, protams, katram ir savādāk.

Manā skatījumā tādās sacīkstēs, kur visi monstri vai arī pats piedalies pirmo reizi, ir labi, ja tiec rezultātos virs 50%. Bet, bieži vien, pat tas neizdodas. Pagājušajā gadā LRM maratona distancē bija teju 1500 dalībnieki, un rezultātu vidus maratonu noskrēja 3:56:20. Dažās sacensībās tomēr varu noskriet ātrāk, teiksim top 10% no vīriešiem vai arī V40 grupas, kas būtu ap 3:14:00. 2016. gadā LRM V40 grupā ir tikai viens, kas noskrēja zem 3 stundu atzīmes – Džo (Jānis Actiņš), tomēr viņš pusmaratonus ēd brokastīs, bet es tikai siermaizītes.

Pirmām kārtām bija jāsadzejo skriešanas plāns. Ja neņem vērā ātrumu – nekā sarežģīta – ir jāsavāc 84,4 km nedēļā un brīvdienu garo skrējienu jāuzaudzē līdz kādiem 35 km. Iepriekšējos gadus labajās nedēļās pa visu nedēļu kopā noskrēju knapi 40 km un man ar to likās gana. Atceros, ka trenējoties savam pirmajam pusmaratonam, reiz treniņā noskrēju 21km un teicu – nekad vairs! Un līdz šim pie tā arī pieturējos.

Pieredze rādīja, ka no paša izdomātiem treniņplāniem labi ja 70 % spēju izpildīt. Slinkums, darbs, ģimene un citas intereses bieži vien plānus pamaina. Tāpēc vienā brīdī uzliku Polar doto treniņplānu ar domu, lūk, turēs mani rāmjos. Turēja arī – es kavēju darbu, bet šis izdomājis, ka man jāskrien stunda; es gribu skriet ātro, viņš saka – skrien lēni. Man galīgs bezspēks, bet viņš saka – intervālus, lūdzu! Laikam divas nedēļas izturēju, un tad mēs šķīrāmies. Turpmāk skrienu tā, kā vēlos un jūtos labi, ja neskaita to, ka reti kad jūtos labi, jo skriešana tāda grūta nodarbe.

Janvāris. Skrienu daudz un lēni.

Februāris – ātrāk nespēju paskriet. Kāda jēga treniņiem?

Marts – nu jau nedaudz spēju pakustēties. Iepatikās arī garie skrējieni – 30km ir gana liels aplis, vari ielīst visādās vietās, kur vēl neesi bijis. Beidzot var normāli skriet pa mežu, vairs neslīd ķepas.

Aprīlis – skriešana nav domāta man! Tāds secinājums ir skrienot pirmo kilometru Rēzeknes 10 km distancē. Šis nav tikai prāta stāvoklis, bet arī visa ķermeņa. Protestējot, tas sāk izdalīt paaugstinātu temperatūru ne vienu reizi vien, kas nozīmē vairākas izkritušas dienas divas nedēļas pēc kārtas.

Maijs – parastā pastaigā sastiepju kaut ko pie ahileja cīpslas. Vēl dažas dienas noraktas. Pirmsmaratona nedēļa – sāk sāpēt gūža. Ko lai te jauku pasaka?

Tātad plāns maratonam šāds: piecelties, ja nekas nesāp, braucu uz maratonu, skrienu pēc plāna A) – noskriet maratonu. Vai pēc plāna B), C), D) utt. – arī, noskriet maratonu, bet nedaudz ātri. Plāns U un V, un Z ir rezervēts – ja viss izdosies…

Maratons kā viens pats šim visam neliekas nekādā vērtē – trenējoties noskriet 1500 km, lai noskrietu 42 km, vai nav jocīgi?! Te vienīgais glābiņš vērtēt ilgtermiņā – domāju, ka lielākais ieguvums no šī visa ir spēja noskriet garākus gabalus bez piekusuma, bez mokām un sāpēm, tas var palīdzēt noskriet Lūšus vai citus kustoņus, vai vienkārši būt gatavam 80 gados skriet Konā.

Bet pie treniņplāna tomēr ir jāpiestrādā, jo visai žēl ir daudz laika pavadīt tikai skrienot – velo galīgi noputējis koridorā žēli lūkojas, kad viņu izvedīs kādā trīsstundīgā pastaigā.

Tad nu lai labi skrienas LRM, Tev un man!

14 komentāri rakstam Pirmā maratona gaidās

  • Lai izdodas!

    Varbūt mēģināšu turēt līdzi, tik skriešanu pēc pauzes prātīgi atsāku kkad februārī un neko garāku par 23km treniņos neuzspēju, intervālus arī ne ;)

  • Rainy777 Rainy777

    mjā- apņemšanās un apņemšanās pildīšana var izrādīties ļoti atšķirīgas…
    Lai izdodas!
    Noskrien!

  • bro bro

    Labi uzrakstīji!

    Arī svētdien vajadzētu sanākt kam labam.
    Tā lai arī pēc finiša uzrakstītu rakstiņu :)

  • .Linda .Linda

    Tiešām pirmais maratons? Laikam atrašanās vienā autobusā ceļā uz Vingis parku likusi Tevi jau sen ieskaitīt jau pat ne maratonistu, bet ultramaratonistu rindās!
    Lai izdodas pirmajā! Un piekrītu, ka vajag arī atskaiti pēc pirmā ;)

  • Andulis

    Te kaut kas aizdomīgs piereģistrēts jau :)
    Nepabeigts basais? … Tiesa, oficiālais pasākums togad bija 29/08.

  • Rasels Rasels

    Ir pavadījis arī 24 stundas ņiprā kustībā http://www.pdb.lv/resultsparticipant.php?PartId=519&SesTag=a8837f3cf1d6cda8dac35f9297fd2bf6&ParticipantNum=0
    P.s. Ja atmaskoju, lūdzu piedod!

  • Nē nu vispār, neticīgie! Kustēties jau nav skriet maratonu! Un basajā izstājos jau pie kkāda 35km, tik nebija kur pazust, bij vēl gabaliņš jāklibo uz priekšu.
    Tas tāds filozofisks jautājums – ja tu noskrien lūsi, vai tas nozīmē, ka esi kādreiz skrējis pusmaratonu? Protams, endo un noskrien rādīs kkādu pusmaratona rezultātu, bet vai tas ir viens un tas pats?!

  • trololo Rolands

    Tas ir labi, ka seko līdzi tavām darbībām :D Varbūt īsti neskaitās pirmie 42km, bet būs pirmais oficiālais maratons :)

    Un, kas tev skaitās ātri?

  • Andulis

    Protams, nav viens un tas pats. Drīkst, pafilozofēšu?

    a) Endo un noskrien teiks, ka esi veicis attālumu, kas sasniedz/pārsniedz (pus)maratonu. Tā būs taisnība.
    Tiesa, formulējumi šajās vietnēs ir tādi … divdomīgi; tas vienkārši jāatceras ;) Nesaku, ka jālabo, lai ir tādi :) Stimulējoši, motivējoši, optimistiski. Savā/citādā veidā vērtējoši.

    b) Oficiālā statistika gan to Lūsi vai gandrīzBBPU neredzēs un teiks – (pus)maratonu kā sacensību distanci veicis neesi. Arī tā būs taisnība.

    Dzīve vispār ir sarežģīta.
    Vai tad mums – neticīgajiem liegts izvēlēties mums tīkamo, optimistisko versiju? :)

  • Andulis

    Starp citu, varbūt esi mazliet līdzīgā situācijā ar neseno 2:00:25 noskrienieti… tpi, tu – noskrējēju :)

    Ja arī viņam tas tagad skaitās oficiāls maratons (īsti to nezinu!), tad rekords gan ne.

    Labi, tas jau offtopic… atvainojos… :)

  • Signis

    Neskaitās. Vai tad bija 15 startējuši, 7 finišā un publiska pietrikšanās?

  • ramiism ramiism

    Skaitās vai neskaitās manuprāt ir dziļi vienalga.. Nav tā, ka tur bija nereālas priekšrocības. Tomēr skrēja pa apli, kas nozīmē, ka nebija nekāda lejupposma vai pavēja. OK, bija kaut kāds aizvējš (lielais ekrāns virs teslas, TT utt), par kuru ir mega daudz diskusiju, cik tieši viņš deva.. Bet, ja jau tas pavējš deva tik daudz, kāpēc tie pārējie divi tik ātri noplīsa? Manuprāt te tomēr ir jāapbrīno džeks, kurš spēja noturēt šo super zvērīgo tempu tik ilgi.. Un reāli šo pašu jau pilnīgi mierīgi var īstenot jebkurā maratonā, kurš notiek apļos – kaut vai Valmierā – tempa turētāji var riktīgi sēņot un, tad, kad viņus apdzen pa apli, pēkšņi sākt ātri skriet pa priekšu līderim un turēt tempu.. Īsumā sakot, Kipčoge ir zvērs un visu cieņu viņam.

  • Lai uzvarētu grupā, vajadzēs noskriet ne tikai Džo, bet arī Ironman.lv šefu

  • Andulis

    To varēs 80 gados, Konā :)

Komentēt

  

  

  

Pievienotais komentārs var uzreiz neparādīties. Nevajag dubultā.